Lidojuma kompensācija – izmanto savas tiesības un iegūsti naudu no aviokompānijas!

Pēdējais, par ko gribas domāt, plānojot ceļojumu, ir pēkšņa lidojuma atcelšana, reisa kavēšanās un citas nepatīkamas situācijas, kas mēdz gadīties lidostā. Par laimi, ceļotāji var izmantot pakalpojumus, kas palīdz minimizēt risku un negaidītas izmaksas, piemēram, ceļojuma apdrošināšanu.

Taču mūsdienās ceļotājiem ir pieejama ne tikai apdrošināšana, bet arī lidojuma kompensācija, ko var saņemt, ja reiss kavējas vai tiek atcelts. Tiesības uz kompensāciju nodrošina īpašā Eiropas Savienības regula, kas ir spēkā kopš 2004. gada.

Neskatoties uz to, ka kompensācija par lidojuma kavēšanos vai atcelšanu darbojas jau vairāk nekā desmit gadus, vēl joprojām ne visi ceļotāji ir informēti par savām tiesībām un neizmanto tās pietiekamā mērā.

Gribi uzzināt vairāk? Lasi zemāk!

comparo_lv;comparo_lv;EDixT13UKC
UzņēmumsVērtējumsKompensācijas līdzPakalpojuma valodasApstrādes laiksKomisijas apmērsKomisija tikai, tad ja izmaksā kompensāciju
0
600€Angļu, Krievu u.c.2 mēneši25 - 50%check
0
600€Angļu3 mēneši25%check
0
600€Angļu, Krievu u.c.7 mēneši25%check
0
600€Angļu3 mēneši25% + VATcheck
0
600€Angļu, Krievu u.c.3 mēneši25% + VATcheck
0
600€Angļu1 gads25% + VATcheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu, Krievu u.c.
Apstrādes laiks2 mēneši
Komisijas apmērs25 - 50%
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu
Apstrādes laiks3 mēneši
Komisijas apmērs25%
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu, Krievu u.c.
Apstrādes laiks7 mēneši
Komisijas apmērs25%
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu
Apstrādes laiks3 mēneši
Komisijas apmērs25% + VAT
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu, Krievu u.c.
Apstrādes laiks3 mēneši
Komisijas apmērs25% + VAT
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu
Apstrādes laiks1 gads
Komisijas apmērs25% + VAT
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
comparo_lv;comparo_lv;EDixT13UKC
UzņēmumsVērtējumsKompensācijas līdzPakalpojuma valodasApstrādes laiksKomisijas apmērsKomisija tikai, tad ja izmaksā kompensāciju
0
600€Angļu, Krievu u.c.2 mēneši25 - 50%check
0
600€Angļu3 mēneši25%check
0
600€Angļu, Krievu u.c.7 mēneši25%check
0
600€Angļu3 mēneši25% + VATcheck
0
600€Angļu, Krievu u.c.3 mēneši25% + VATcheck
0
600€Angļu1 gads25% + VATcheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu, Krievu u.c.
Apstrādes laiks2 mēneši
Komisijas apmērs25 - 50%
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu
Apstrādes laiks3 mēneši
Komisijas apmērs25%
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu, Krievu u.c.
Apstrādes laiks7 mēneši
Komisijas apmērs25%
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu
Apstrādes laiks3 mēneši
Komisijas apmērs25% + VAT
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu, Krievu u.c.
Apstrādes laiks3 mēneši
Komisijas apmērs25% + VAT
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck
Kompensācijas līdz600€
Pakalpojuma valodasAngļu
Apstrādes laiks1 gads
Komisijas apmērs25% + VAT
Komisija tikai, tad ja izmaksā kompensācijucheck

Kas ir lidojuma kompensācija un kāpēc tā vajadzīga?

Aviosatiksme mūsdienās jau sen vairs nav īpašs un reti izmantots braucienu veids. Neatkarīgi no sezonas un laikapstākļiem cilvēki aktīvi lido un izmanto aviokompāniju pakalpojumus gan darba, gan privātajiem braucieniem.

Ļoti bieži no reisa izlidošanas un nosēšanās laika ir atkarīgs ne tikai ceļotāja garastāvoklis, bet arī vairākas citas svarīgas lietas, piemēram:

Veiksmīga pārsēšanās

Plānojot lidojumu ar vienu vai vairākiem savienojuma reisiem, aviokompāniju precizitāte iegūst īpašu nozīmi. Ja pirmais reiss tiek kavēts vai ceļotājs dažādu iemeslu dēļ netiek uz klāja, var tikt apdraudēts viss brauciens – viena kavējuma dēļ tiek kavēts arī nākamais reiss, un ceļotājam nākas saskarties ne tikai ar lielu stresu, bet arī ar ievērojamām neparedzētām izmaksām.

Nokļūšana viesnīcā

Ne visās viesnīcās iespējams reģistrēties 24 stundas diennaktī, jo nelielām ģimenes tipa viesnīcām, tūristu apartamentiem un citām mājvietām, kas iziet ārpus standarta viesnīcas rāmjiem, parasti ir striktākas reģistrācijas prasības, piemēram, līdz plkst 22.00. Par reģistrēšanu naktī dažu mājvietu, piemēram, AirBnB dzīvokļu īpašnieki var pieprasīt papildu samaksu. Rezultātā reisa kavēšanās dēļ ceļotājs var iztērēt vairāk naudas nekā paredzējis vai pat palikt bez naktsmītnes.

Darba plāni

Palaist garām atvaļinājuma dienu jau ir pietiekami nepatīkama situācija, taču vēl lielāku stresu rada problēmas ar biznesa braucieniem. Ja galamērķī konkrētā laikā ir ieplānota svarīga darba tikšanās, reisa aizkavēšanās vai atcelšana var kaitēt uzņēmuma attīstības plāniem un svarīgu ārzemju kontaktu iedibināšanai.

Mēs esam aprakstījuši tikai dažus iemeslu, kāpēc lidojumu precizitātei ir tik liela nozīme. Ikvienam lidmašīnas pasažierim ir tiesības saņemt apmaksāto pakalpojumu – lidojumu uz konkrētu galamērķi, – un baudīt braucienu, neuztraucoties par tehniskajām ķibelēm.

Vairums lidsabiedrību nodrošina augstas kvalitātes apkalpošanu, un nestandarta situācijas rodas pietiekami reti, taču aviokompānijas nevar sniegt simtprocentīgu garantiju pret lidojumu kavēšanos un reisu atcelšanu. Tieši tāpēc ceļotājiem ir pieejama lidojuma kompensācija, ko nodrošina Eiropas Savienības regula Nr. 261/2004 (2004. gada 11. februāris). Turpini lasīt un uzzini, kas tas ir!

Lidojuma kavēšanās kompensācijas noteikumi: pamatlietas, kas Tev jāzina

Izlidošanas un ielidošanas vieta

Pieminētā regula ir spēkā attiecībā uz šādu tipu lidojumiem:

  • kuru izlidošanas punkts ir viena no lidostām Eiropas Savienībās dalībvalstīs, kā arī Norvēģijā, Islandē un Šveicē un citās Eiropas Ekonomiskās zonas teritorijās;
  • kuru galamērķis ir viena no lidostām Eiropas Savienībās dalībvalstīs, kā arī Norvēģijā, Islandē un Šveicē un citās Eiropas Ekonomiskās zonas teritorijās. Šajā kategorijā ietilpst tikai lidojumi, ko apkalpo vienā no ES valstīm reģistrētā aviokompānija.

Paskaidrosim pēdējo punktu ar uzskatāmu piemēru. Iedomājies, ka Tu lido no Ņujorkas uz Amsterdamu ar nīderlandiešu lidsabiedrību KLM, un reiss tiek atcelts. Šajā gadījumā Tev pienākas atcelta lidojuma kompensācija, jo KLM uzņēmums ir reģistrēts Eiropas Savienībā un pakļaujas ES lidojumu kompensācijas regulai. Taču, ja Tu būtu lidojis tajā pašā maršrutā ar amerikāņu aviokompāniju United, saņemt kompensāciju pēc ES likumiem jau nebūtu iespējams.

Svarīgi – ja Tu lido no ES valstis ārpus ES robežām, nav nozīmes, vai lidojuma operators ir ES vai trešās valsts lidsabiedrība. Šajā situācijā ikviena aviokompānija pakļaujas regulas noteikumiem.

Pasažiera statuss

Eiropas lidojuma kavējuma kompensācija un kompensācija par atcelto lidojumu ir pieejamas tikai tiem pasažieriem, kuri ir savlaicīgi:

  • reģistrējušies uz konkrētu reisu (veikuši check-in internetā vai lidostā);
  • ieradušies pie izlidošanas vārtiem aviokompānijas norādītajā laikā (parasti 30 – 45 minūtes pirms izlidošanas laika, neattiecas uz atceltiem lidojumiem).

Šeit ir svarīgi atcerēties, ka reisa kavēšanās vai atcelšana un pasažiera kavēšanās nav viens un tas pats. Kompensācija par kavēto lidojumu var tikt piešķirta tikai tiem pasažieriem, kuri ievēro aviokompānijas noteikumus.

Un tagad ķersimies klāt pašam svarīgākajām – kādos gadījumos tiek izmaksāta lidojuma kavējuma kompensācija un cik lielu summu var saņemt pasažieris. Turpini lasīt un uzzini!

3 situācijas, kad spēkā stājas lidojuma kompensācija

1. Iekāpšanas atteikums

Ikviens ceļotājs var saskarties ar tādu nepatīkamu parādību kā overbooking jeb pārāk liels pārdoto biļešu skaits. Šajā situācijā aviokompānijas pārstāvji lūdz ceļotājus brīvprātīgi atteikties no lidojuma un doties braucienā ar nākamo reisu, kur pieejamas brīvas vietas. Ja brīvprātīgo skaits nav pietiekams, aviokompānijai ir tiesības atteikt iekāpšanu brīvi izvēlētajiem pasažieriem. Ja tas ir Tavs gadījums, lidojuma kompensācija ir:

  • EUR 250 lidojumiem līdz 1500 km;
  • EUR 400, ja lidojums ES robežās ir virs 1500 km, ārpus ES robežām no 1500 km līdz 3500 km;
  • EUR 600, ja lidojums pārsniedz 3500 km ārpus ES robežām.

Ja aviokompānija piedāvā pasažierim lidot ar citu reisu, kas ielido galapunktā ne vēlāk par 2, 3 vai 4 stundām salīdzinājumā ar sākotnējo lidojumu, kompensācija par lidojuma kavēšanos var tikt samazināta par 50%. Biznesa klases pasažieri, kuri tiek pārcelti ekonomiskajā klasē, var saņemt atpakaļ no 30% līdz 70% no savas biļetes cenas.

Ņem vērā, ka vēlā lidojuma kompensācija par iekāpšanas atteikumu netiek izmaksāta pasažieriem, kuriem iekāpšana ir atteikta citu iemeslu dēļ ( ja pasažieris nevar uzrādīt derīgu iekāpšanas talonu, atrodas alkohola reibumā u.tml.).

2. Reisa atcelšana

Ja pasažieri nebija savlaicīgi brīdināti par reisa atcelšanu (par to, ko šajā gadījumā nozīmē “savlaicīgi”, pastāstīsim raksta turpinājumā), viņiem pienākas lidojuma atcelšanas kompensācija tādā pašā apjomā kā iekāpšanas atteikuma gadījumā. Tāpat pasažieriem ir tiesības saņemt atpakaļ biļetes cenu pilnā apjomā vai izvēlēties lidot ar citu reisu.

Kompensācija par lidojuma atcelšanu nav vienīgais aviokompānijas pienākums. Papildus tam aviokompānijai ir:

  • jānodrošinā pasažieriem samērīgu ēdināšanu un dzērienu lidostā gaidīšanas laikā;
  • jāpiedāvā pasažieriem divi bezmaksas telefona zvani un divi bezmaksas faksi un e-pasta vēstules (aviokompānijai jānodrošina bezmaksas pieeja sakaru līdzekļiem, piemēram, internetam) ;
  • jānodrošinā pasažieriem bezmaksas naktsmītni un transportu no lidostas uz viesnīcu un atpakaļ, ja iekāpšana nākamajā reisā ir iespējama tikai nākamajā darba dienā.

Aviokompāniju pienākums ir nodrošināt īpaši ātru un kvalitatīvu aprūpi personām ar pārvietošanās grūtībām, bērniem, kuri ceļo bez pavadošām personām un pasažieriem ar maziem bērniem.

3. Reisa kavēšanās

Lidojuma kavēšanās gadījumā aviokompānijām jānodrošina atbilstoša aprūpe (ēdināšana, dzērieni, telefona zvani, naktsmītne) ja kavēšanās atbilst šādiem kritērijiem:

  • vairāk par 2 stundām, ja lidojuma attālums ir līdz 1500 km;
  • vairāk par 3 stundām, ja lidojuma attālums ES robežās ir virs 1500 km un no 1500 līdz 3500 km ārpus ES robežām;
  • vairāk par 4 stundām, ja lidojuma attālums ir virs 3500 km ārpus ES robežām.

Kompensācija par lidojuma kavēšanos materiālajā ziņā ir identiska kompensācijai par atcelto lidojumu un iekāpšanas atteikumu, ja kavējuma dēļ pasažieris sasniedz galamērķi trīs un vairāk stundas vēlāk nekā sākotnēji paredzēts.

Vēršam Tavu uzmanību tam, ka vēl joprojām ne visas aviokompānijas ievēro visus ES regulas noteikumus un neinformē pasažierus par viņu tiesībām. Ja Tavs reiss tiek kavēts, ir atcelts vai overbooking dēļ Tev ir atteikta iekāpšana, esi uzstājīgs un pieprasi pakalpojumus, kas Tev pienākas pēc likuma. Lai izvairītos no pārpratumiem, lasi tālāk un uzzini, kādos gadījumos lidojuma kompensācija nevar būt izmaksāta!

TOP-5 gadījumi, kad lidojuma kompensācija netiek piemērota

Kompensācija par lidojuma kavēšanos netiek piemērota šādas situācijās:

  1. lidojumu veic helikopters vai jebkāds cits aviosatiksmes dalībnieks, kas nav lidmašīna ar fiksētiem spārniem;
  2. lidojums tiek veikts no Gibraltāra lidostas;
  3. lidojums tiek apkalpots bez maksas;
  4. lidojums tika atcelts, taču pasažieri tika informēti par reisa atcelšanu:
    1. vismaz divas nedēļas pirms izlidošanas datuma;
    2. vismaz septiņas dienas pirms izlidošanas datuma un saņēma maršruta maiņas piedāvājumu, kas ļauj izlidot ne vairāk kā divas stundas ātrāk un nosēsties maksimāli četras stundas vēlāk;
    3. mazāk par septiņām dienām pirms izlidošanas datuma un saņēma maršruta maiņas piedāvājumu, kas ļauj izlidot ne vairāk kā vienu stundu agrāk un nosēsties maksimāli divas stundas vēlāk.
  5. lidojuma kavēšanos vai atcelšanu ir ietekmējuši ekstraordinārie neparedzamie apstākļi, piemēram, negaiss, vulkāna izvirdums, teroristiskais akts u.tml.

Vēlamies pievērst Tavu uzmanību tam, ka par ekstraordinārajiem apstākļiem netiek izskatītas tehniskās problēmas. Ja pirms lidojuma lidmašīnā tiek konstatēts bojājums, un ātrs remonts vai lidmašīnas nomaiņa nav iespējami, aviosabiedrībai ir jāizmaksā pasažieriem aizkavēta lidojuma kompensācija (ja lidojums atbilst iepriekš aprakstītajiem kritērijiem).

Lido ārpus ES robežām?

Atceries, ka kompensācija par lidojuma atcelšanu un kavēšanos ir izmaksājama arī par reisiem, ko pārvalda Amerikas, Āzijas un citu kontinentu aviokompānijas, ja izlidošanas vieta ir ES dalībvalsts. Citos gadījumos lidojuma kavējuma kompensācija parasti izpaužas kā:

  • bezmaksas vieta nākamajā tuvākajā reisā;
  • pilna biļetes cenas atmaksa;
  • bonusa punkti un kredīti nākamajiem lidojumiem ar konkrētu aviokompāniju.

Precīzu informāciju par to, kā lidojuma kavēšanās kompensē konkrēta lidsabiedrība, meklē uzņēmuma mājaslapā. Bet mēs tagad parunāsim par to, kā iegūt lidojuma kompensāciju Eiropas Savienībā.

Kā saņemt kompensāciju maksimāli ātri?

ES regula nosaka vienotos kompensāciju izmaksāšanas noteikumus, taču ikvienai ES dalībvalstij ir savs termiņš, kad persona var iesniegt prasību par kompensācijas izmaksu. Latvijā šis termiņš ir trīs gadi, citās valstīs tas var būt lielāks vai mazāks. Piemēram, Lielbritānijas lidojuma kavējuma kompensācija var tikt pieteikta sešu gadu laikā, Maltas – divu, Portugāles – trīs utt.

Lai saņemtu likumā noteikto naudas summu, Tu vari sazināties ar aviokompāniju patstāvīgi vai pieteikt kompensāciju ar valsts un privāto starpnieku palīdzību. Noskaidrosim katra varianta plusus un mīnusus!

1. Pieprasi kompensāciju patstāvīgi

Šķietami vienkāršākais veids, kā saņemt kompensāciju, ir vērsties pie lidsabiedrības bez starpniekiem. Pieteikšanās un pieteikuma izskatīšanas process sastāv no šādiem posmiem:

  • aizpildi pieteikumu aviosabiedrības mājaslapā vai nosūti pieteikumu pa pastu – pievērs uzmanību aviokompānijas prasībām šajā jautājumā;
  • detalizēti apraksti notikušo situāciju savā pieteikumā un neaizmirsti norādīt Tev pienākošos kompensācijas summu un Eiropas regulas paragrāfu, kas to nosaka;
  • sagaidi atbildi no lidsabiedrības.

Svarīgi atcerēties, ka persona, kas saņem kompensācijas pieteikumus un nodod tos tālāk, nav atbildīga par izlidošanas problēmām, tāpēc raksti sūdzību korektā tonī un akcentē, ka Tu pieprasi to, kas Tev pienākas pēc likuma.

Diemžēl daudzos gadījumos aviokompānijas nesteidzas ievērot pasažieru tiesības, tāpēc tikai nelielai pasažieru daļai izdodas saņemt kompensāciju, neiesaistot lietā starpniekus. Ja aviokompānijas noraida kompensācijas pieprasījumu, Tev jāvēršas pēc profesionālas palīdzības.

2. Izmanto valsts atbalstu

Latvijā aviopasažieru tiesības aizsargā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). PTAC kompetencē ir lidojumi, kas izlido no Latvijas vai ielido Latvijā no citām Eiropas Savienības valstīm. Ja sākotnējā komunikācija ar aviosabiedrību izrādījās neveiksmīga, Tu vari vērsties pēc palīdzības pie PTAC speciālistiem. Šajā gadījumā Tev būs vēlreiz jāapraksta notikušais un jāsniedz PTAC informācija par neveiksmīgām pārrunām ar aviokompāniju.

Iesaistot lietas izskatīšanā PTAC, Tu iegūsi šādas priekšrocības:

  • turpmākajā komunikācijā ar aviokompāniju Tev palīdzēs patērētāju tiesību aizsardzības speciālisti ar lielu pieredzi konkrētā nozarē;
  • PTAC pakalpojumi Latvijas iedzīvotājiem ir pieejami bez maksas;
  • Tu palielini savas izredzes saņemt kompensāciju.

Un tomēr valsts palīdzība šajā jautājumā ne vienmēr ved pie vēlamā rezultāta. Ja PTAC speciālisti nevar palīdzēt Tev saņemt kompensāciju par kavēto vai atcelto lidojumu, vari izmantot speciālu privāto uzņēmumu pakalpojumus. Tāpat vari uzreiz vērsties pēc palīdzības pie privātajiem speciālistiem, izlaižot PTAC posmu.

3. Nodod lietu privātajiem juristiem

Internetā var viegli atrast ne mazums uzņēmumu, kas nodarbojas ar aviopasažieru tiesību aizsardzību. Šādas kompānijas nodrošina profesionālo juridisko palīdzību, kas var būt vajadzīga, lai saņemtu likumā noteikto kompensāciju.

Privātajai juridiskajai palīdzībai ir vairākas priekšrocības, piemēram:

  • visa saziņa ar aviokompāniju notiek bez Tavas personīgās klātbūtnes, taču juristi informē Tevi par katru tālāko soli;
  • pieteikties juridiskajai palīdzībai iespējams tiešsaistē;
  • Tev nav jātērē laiks vēstuļu rakstīšanai un likumu izpētei, jo to Tavā vietā dara profesionāli juristi;
  • Tev ir lielākas izredzes vinnēt, jo privātajiem uzņēmumiem ir gan nepieciešamā pieredze, gan liela motivācija piespiest aviokompāniju pakļauties ES regulas noteikumiem.

Pēdējais pozitīvais faktors ir cieši saistīts ar galveno šīs stratēģijas trūkumu – izmaksām. Ikviens privātais juridiskais uzņēmums pieprasa samaksu par saviem pakalpojumiem. Aviopasažieru tiesību aizsardzības gadījumā samaksa parasti ir no 20% līdz 30% no saņemtās kompensācijas summas, taču katram uzņēmumam ir savi noteikumi.

Neuzķeries uz viltus solījumiem un uzticies tikai tādiem uzņēmumiem, kas strādā pēc “nav kompensācijas – nav komisijas” principa. Kopumā runājot, izvēloties privāto juridisko palīdzību, Tu palielini savas izredzes saņemt naudu, taču Tev jārēķinās ar papildu tēriņiem.

Mūsu ieteikums – vispirms pamēģini iegūt kompensāciju patstāvīgi un vērsies pie speciālistu palīdzības, ja aviokompānija atsakās pildīt savus pienākumus vai piedāvā summu, kas ir mazāka par likumā noteikto. Veiksmīgam rezultātam izvēlies juristus ar lielu pieredzi aviopasažieru tiesību aizsardzības nozarē – ja tādus nevar atrast valsts iestādēs, meklē palīdzību tiešsaistē pie privātajiem uzņēmumiem.

Kompensācija par lidojuma kavēšanos nevar padarīt nepatīkamu situāciju par nebijušu, taču ikvienam aviopasažierim ir tiesības uz materiālo kaitējuma atlīdzību.

Ja Tavs reiss ir atcels vai kavēts, ja Tev ir atteikta iekāpšana lidmašīnā, neatmet tam ar roku – izmanto savas tiesības un piesakies kompensācijai!

Scroll Up