1. Pieprasi kompensāciju patstāvīgi
Šķietami vienkāršākais veids, kā saņemt kompensāciju, ir vērsties pie lidsabiedrības bez starpniekiem. Pieteikšanās un pieteikuma izskatīšanas process sastāv no šādiem posmiem:
- aizpildi pieteikumu aviosabiedrības mājaslapā vai nosūti pieteikumu pa pastu – pievērs uzmanību aviokompānijas prasībām šajā jautājumā;
- detalizēti apraksti notikušo situāciju savā pieteikumā un neaizmirsti norādīt Tev pienākošos kompensācijas summu un Eiropas regulas paragrāfu, kas to nosaka;
- sagaidi atbildi no lidsabiedrības.
Svarīgi atcerēties, ka persona, kas saņem kompensācijas pieteikumus un nodod tos tālāk, nav atbildīga par izlidošanas problēmām, tāpēc raksti sūdzību korektā tonī un akcentē, ka Tu pieprasi to, kas Tev pienākas pēc likuma.
Diemžēl daudzos gadījumos aviokompānijas nesteidzas ievērot pasažieru tiesības, tāpēc tikai nelielai pasažieru daļai izdodas saņemt kompensāciju, neiesaistot lietā starpniekus. Ja aviokompānijas noraida kompensācijas pieprasījumu, Tev jāvēršas pēc profesionālas palīdzības.
2. Izmanto valsts atbalstu
Latvijā aviopasažieru tiesības aizsargā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). PTAC kompetencē ir lidojumi, kas izlido no Latvijas vai ielido Latvijā no citām Eiropas Savienības valstīm. Ja sākotnējā komunikācija ar aviosabiedrību izrādījās neveiksmīga, Tu vari vērsties pēc palīdzības pie PTAC speciālistiem. Šajā gadījumā Tev būs vēlreiz jāapraksta notikušais un jāsniedz PTAC informācija par neveiksmīgām pārrunām ar aviokompāniju.
Iesaistot lietas izskatīšanā PTAC, Tu iegūsi šādas priekšrocības:
- turpmākajā komunikācijā ar aviokompāniju Tev palīdzēs patērētāju tiesību aizsardzības speciālisti ar lielu pieredzi konkrētā nozarē;
- PTAC pakalpojumi Latvijas iedzīvotājiem ir pieejami bez maksas;
- Tu palielini savas izredzes saņemt kompensāciju.
Un tomēr valsts palīdzība šajā jautājumā ne vienmēr ved pie vēlamā rezultāta. Ja PTAC speciālisti nevar palīdzēt Tev saņemt kompensāciju par kavēto vai atcelto lidojumu, vari izmantot speciālu privāto uzņēmumu pakalpojumus. Tāpat vari uzreiz vērsties pēc palīdzības pie privātajiem speciālistiem, izlaižot PTAC posmu.
3. Nodod lietu privātajiem juristiem
Internetā var viegli atrast ne mazums uzņēmumu, kas nodarbojas ar aviopasažieru tiesību aizsardzību. Šādas kompānijas nodrošina profesionālo juridisko palīdzību, kas var būt vajadzīga, lai saņemtu likumā noteikto kompensāciju.
Privātajai juridiskajai palīdzībai ir vairākas priekšrocības, piemēram:
- visa saziņa ar aviokompāniju notiek bez Tavas personīgās klātbūtnes, taču juristi informē Tevi par katru tālāko soli;
- pieteikties juridiskajai palīdzībai iespējams tiešsaistē;
- Tev nav jātērē laiks vēstuļu rakstīšanai un likumu izpētei, jo to Tavā vietā dara profesionāli juristi;
- Tev ir lielākas izredzes vinnēt, jo privātajiem uzņēmumiem ir gan nepieciešamā pieredze, gan liela motivācija piespiest aviokompāniju pakļauties ES regulas noteikumiem.
Pēdējais pozitīvais faktors ir cieši saistīts ar galveno šīs stratēģijas trūkumu – izmaksām. Ikviens privātais juridiskais uzņēmums pieprasa samaksu par saviem pakalpojumiem. Aviopasažieru tiesību aizsardzības gadījumā samaksa parasti ir no 20% līdz 30% no saņemtās kompensācijas summas, taču katram uzņēmumam ir savi noteikumi.
Neuzķeries uz viltus solījumiem un uzticies tikai tādiem uzņēmumiem, kas strādā pēc “nav kompensācijas – nav komisijas” principa. Kopumā runājot, izvēloties privāto juridisko palīdzību, Tu palielini savas izredzes saņemt naudu, taču Tev jārēķinās ar papildu tēriņiem.
Mūsu ieteikums – vispirms pamēģini iegūt kompensāciju patstāvīgi un vērsies pie speciālistu palīdzības, ja aviokompānija atsakās pildīt savus pienākumus vai piedāvā summu, kas ir mazāka par likumā noteikto. Veiksmīgam rezultātam izvēlies juristus ar lielu pieredzi aviopasažieru tiesību aizsardzības nozarē – ja tādus nevar atrast valsts iestādēs, meklē palīdzību tiešsaistē pie privātajiem uzņēmumiem.