Veselības apdrošināšana – vienmēr noderīga polise ikvienam

“Veselību par naudu nenopirksi” – lai gan mēs nevēlamies pilnībā apstrīdēt šo veco patiesību, tomēr esam pārliecināti – ikviens cilvēks var ātrāk un veiksmīgāk atveseļoties, ja viņam kabatā ir veselības apdrošināšanas polise.

Veselības apdrošināšana nav untums, mūsdienās tā ir kļuvusi par pieprasītu pakalpojumu, un ikvienā valstī ir pieejami vairāki apdrošināšanas varianti.

Kā veselības apdrošināšana ir iekārtota Latvijā? Iepazīsties ar Comparo sagatavoto rakstu un uzzini, ar ko obligātā veselības apdrošināšana atšķiras no polises privātpersonām, kā aizsargāt savu veselību ceļojumā un kā pieteikt atlīdzību, lai saņemtu savu naudu atpakaļ!

Gribi uzzināt vairāk? Lasi zemāk!

comparo;comparo;gCGD2NJoaSyoNLicIsOn

Veselības apdrošināšana Eiropas Savienībā

Eiropas Savienībā veselības apdrošināšana iedalās valsts, privātajā un starptautiskajā. Latvijas iedzīvotāji ir tiesīgi saņemt valsts noteiktos medicīniskos pakalpojumus savā valstī, var iegādāties vai saņemt no darba devēja privātās apdrošināšanas polises un var izmantot speciālu ES apdrošināšanu ārzemēs.

Stāstām vairāk par katru no šiem apdrošināšanas veidiem!

Veselības apdrošināšana ir daudzveidīga un pielāgota dažādām dzīves situācijām, kas var piemeklēt mūsdienu cilvēku. Izvēlies sev piemērotāko polises variantu vai variantus un parūpējies par savu veselību savlaicīgi!

Valsts veselības apdrošināšana: kam pienākas, cik maksā, kā izmantojama?

No 2019. gada 1. janvāra Latvijā ir spēkā jauna veselības aprūpes finansējuma sistēma. Svarīgākās izmaiņas, kas skar iedzīvotājus, ir veselības aprūpes sadalīšana divos grozos – pamata un pilnajā pakalpojumu grozā.

Tas, kādus medicīniskos pakalpojumus varēs saņemt iedzīvotājs, ir atkarīgs no nodokļu nomaksas un dalības valsts obligātās veselības apdrošināšanas sistēmā. Tiesības uz valsts garantēto veselības aprūpi tiek piesaistītas sociālā nodokļa nomaksai, savukārt tās iedzīvotāju grupas, kuras attaisnoto iemeslu dēļ neveic sociālās iemaksas, apdrošinās valsts.

Kurā iedzīvotāju grupā esi Tu?

Valsts veselības aprūpē nekas nemainās:

  • algotiem darbiniekiem, par kuriem sociālo nodokli maksā darba devējs;
  • pašnodarbinātajām personām, kuras ik ceturksni veic likumā noteiktās sociālās iemaksas vismaz no minimālās algas.

Valsts obligātā veselības apdrošināšana ir bezmaksas pieejama:

  • bērniem līdz 18 gadu vecuma;
  • studentiem;
  • pensionāriem;
  • personām ar ierobežotām iespējām;
  • NVA reģistrētajiem bezdarbniekiem;
  • reģistrētajiem orgānu donoriem;
  • bāreņiem līdz 24 gadu vecumam;
  • personām, kuras audzina bērnu līdz 7 gadu vecumam vai trīs bērnus līdz 15 gadu vecumam;
  • Černobiļas AES avārijas seku likvidētājiem un avārijā cietušajiem;
  • politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem;
  • mūkiem un mūķenēm;
  • atsevišķu bērnu pabalstu un sociālo pakalpojumu saņēmējiem.

Savukārt personas, par kurām neveic un kuras patstāvīgi neveic likumā noteiktās sociālās iemaksas, kā arī mikrouzņēmumu darbinieki, kuri ir nodarbināti tikai mikrouzņēmumā, saņems piekļuvi pamata pakalpojumu grozam.

Nacionālais veselības dienests ir izveidojis speciālu mājaslapu, kur ātri var noskaidrot, vai konkrēts cilvēks saņems piekļuvi pilnam vai pamata veselības aprūpes pakalpojumiem. Iesakām apmeklēt šo vietni un veltīt pāris minūtes tam, lai noskaidrotu, vai Tavā situācijā ir gaidāmi papildu tēriņi medicīnai, vai viss paliek pa vecam.

Kā kļūt par valsts veselības apdrošināšanas dalībnieku?

Ja no 2019. gada cilvēks vairs nekvalificējas pilnajam veselības aprūpes pakalpojumu grozam, viņam ir divas iespējas – veikt valsts obligātās veselības apdrošināšanas iemaksas brīvprātīgi vai turpmāk izmantot maksas medicīnas pakalpojums, gan valsts, gan privātajos veselības centros. Dalībai valsts veselības apdrošināšanā pašlaik ir noteikts šāds iemaksu apjoms:

  • 2018. gadā – 51,60 eiro;
  • 2019. gadā – 154,80 eiro;
  • no 2020. gada – 258 eiro;

Ikviena reforma ir sarežģīta un rada daudz jautājumu. Comparo platformā nevar pārstāstīt visas jaunas veselības aprūpes finansēšanas sistēmas nianses, tāpēc iesakām apmeklēt Nacionālā veselības dienesta mājaslapu, kur ir detalizēti aprakstīta reformas būtība, un tiek sniegtas atbildes uz visiem jautājumiem par un ap reformu.

Ja Tev ir pieejama tikai pamata valsts veselības apdrošināšana vai vēlies nodrošināt sev medicīniskos pakalpojumus par izdevīgākām cenām, apsver privātās polises iegādi. Stāstām tālāk, kā ir iekārtota veselības apdrošināšana pie privātajiem apdrošinātājiem!

Privātā veselības apdrošināšana: polises darbiniekiem un privātpersonām

Veselības apdrošināšana privātpersonām ļauj saņemt medicīniskos pakalpojumus, nemaksājot par tiem nemaz vai maksājot tikai daļu no pakalpojumu pilnas cenas. Privātie apdrošinātāji piedāvā dažādas programmas un dažādus polišu segumus. Parasti apdrošināšanas polise sedz:

  • pacientu iemaksas;
  • stacionāros un ambulatoros pakalpojumus;
  • izmeklējumus;
  • rehabilitācijas pakalpojumus.

Dažos segumu variantos ir iekļauta arī:

  • optikas izstrādājumu iegāde;
  • medikamentu iegāde;
  • sporta nodarbības.

Privātā veselības apdrošināšana parasti nesedz:

  • kosmētisko ārstēšanu;
  • STS, HIV vīrusu, psihisko slimību, alkohola, narkotisko un toksisko vielu ietekmē radušos veselības problēmu ārstēšanu;
  • mākslīgo apaugļošanu;
  • netradicionālo ārstēšanu;
  • nereģistrēto medikamentu iegādi un dažas citas kategorijas.

Katras polises seguma aprakstā ir minēts, cik liels ir segums, un kādi ir polises izmantošanas noteikumi. Ir polises, kuras pie dažiem ārstiem var izmantot tikai vienu reizi gadā (piemēram, viena gada vizīte pie dermatologa). Tāpat svarīgi savlaicīgi noskaidrot, cik liels ir polises segums, jo nebūt ne vienmēr polise apmaksā 100% no pakalpojuma cenas, tie var būt arī 70%, 50% vai ar noteiktu limitu naudas izteiksmē – piemēram, 70, 450 vai 600 eiro gadā. Tas, kādi ir polises izmantošanas nosacījumi, ir atkarīgs arī no polises tipa – vai tā ir apdrošināšana darbiniekiem vai privātpersonām.

Veselības apdrošināšana uzņēmumā

Latvijā privātās veselības apdrošināšanas polises parasti ir pieejamas vidējo un lielo uzņēmumu darbiniekiem. Tā kā veselības apdrošināšana darbiniekiem ir ļoti pieprasīts pakalpojumus, šādas polises piedāvā visas apdrošināšanas sabiedrības:

  • Bta;
  • Balta;
  • If;
  • Gjensidige;
  • Compensa;
  • Seesam;
  • Ergo ;
  • Baltikums u.c.

Kāpēc darba devēji piedāvā veselības apdrošināšanu? Iemesli ir gan ētiskie, gan materiālie – apdrošināšanas polise ir liela motivācija darbiniekiem palikt strādāt konkrētā uzņēmumā un godprātīgi pildīt savu darbu, bet grūtā brīdī darbinieki var izmantot polisi, ātri saņemt kvalitatīvu medicīnisko palīdzību, atveseļoties un atgriezties pie darba pienākumiem. Papildu iemesls piedāvāt saviem darbiniekiem veselības apdrošināšanu, ir nodokļu atvieglojumi juridiskajām personām.

Parasti veselības apdrošināšana darbiniekiem ir pieejama, kad uzņēmumā ir nostrādāts vismaz viens gads. Jo ilgāk strādā, jo labāko polises segumu var saņemt, piemēram, dažos lielos uzņēmumos  pastāvīgajiem darbiniekiem ir pieejama arī veselības apdrošināšana zobārstniecībai. Veselības apdrošināšana cenas ziņā parasti nemaksā darbiniekiem neko, taču likums neaizliedz darbiniekam un darba devējam vienoties par kopīgu polises apmaksu.

Apdrošināšanas polises darbiniekiem uzņēmums var pasūtīt pie viena un tā paša apdrošinātāja vai ik gadu pie jauna. Konkrētu informāciju par veselības apdrošināšanu Tev pastāstīs Tavs vadītājs, jo katram uzņēmumam šajā jomā ir savi nosacījumi.

Veselības apdrošināšana fiziskām personām

Arī privātpersonas jeb fiziskās personas var iegādāties privāto veselības apdrošināšanu. Uzreiz gan jāsaka, ka šajā segmentā piedāvājums ir ierobežotāks, jo ne visas apdrošināšanas sabiedrības piedāvā polises privātpersonām.

Veselības apdrošināšanas cena ir atkarīga no vairākiem faktoriem, ieskaitot polises īpašnieka:

  • vecumu;
  • veselības stāvokli (hroniskās slimības, kaitīgie paradumi u.tml.)
  • iedzimtības (vai tuvākajiem radiniekiem ir bijis vēzis un citas slimības ar augstu letālā iznākuma risku).

Lai saņemtu privātās apdrošināšanas polises piedāvājumu, pretendentam ir jāaizpilda detalizēta anketa par savu veselības stāvokli. Anketu var aizpildīt apdrošinātāja mājaslapā vai birojā, taču jārēķinās, ka apdrošinātājs nevarēs sagatavot polises piedāvājumu nekavējoties. Anketas izvērtēšana aizņem laiku, vismaz dažas darba dienas. Salīdzinājumā ar apdrošināšanu darbiniekiem, apdrošināšana privātpersonām ir laikietilpīgāka un sarežģītāk noformējama.

Veselības apdrošināšana privātpersonām cenas ziņā ir dārgāka nekā apdrošināšana no darba devēja, turklāt šādas polises parasti ir ilgtermiņa ieguldījums, jo apjomīgs segums lielākoties kļūst pieejams trešajā vai pat ceturtajā apdrošināšanas gadā. Privātās apdrošināšanas iemaksas robežas ir grūti noteikt bez izejas datiem, taču parasti polises īpašniekam jāiemaksā vismaz pāris simti eiro.

Meklējot izdevīgāko apdrošināšanas piedāvājumu, izvērtē šādus aspektus:

  • vai apdrošinātājs piedāvā polises privātpersonām?
  • kādi ir polišu segumi un cik ilgi jāgaida līdz polisi varēs izmantot pilnvērtīgi?
  • cik liela ir apdrošināšanas iemaksa?

Atgādinām, ka Latvijā noformētā privātā veselības apdrošināšana darbojas tikai Latvijas robežas. Ja esi ieplānojis doties ārzemēs, izmanto citu apdrošināšanas veidu – EVAK karti!

Eiropas veselības apdrošināšana: atbalsts ceļojumā

Eiropas Savienības iedzīvotāji, kuriem savās valstīs ir tiesības saņemt valsts medicīnisko aprūpi, var izmantot īpašo Eiropas Veselības apdrošināšanas karti (EVAK).

Latvijā EVAK var izmantot cilvēki, kuri kvalificējas valsts obligātajai veselības apdrošināšanai vai brīvprātīgi veic valsts apdrošināšanas iemaksas:

  • Latvijas pilsoņi un nepilsoņi;
  • nepilngadīgas personas un seniori;
  • ārzemnieki ar pastāvīgo uzturēšanas atļauju;
  • bēgļi un personas ar alternatīvo statusu.

Auto noma ceļojumiem

ES veselības apdrošināšana ceļojuma laikā ir izmantojama pamatotās situācijās, ārzemēs, Eiropas Savienības robežās, kā arī Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs un Šveices Konfederācijā. Kartes īpašniekam ir tiesības saņemt medicīnisko palīdzību ES dalībvalstīs par tādām pašām cenām, kā attiecīgo valstu rezidenti. Lai izmantotu EVAK priekšrocības, karte jāuzrāda medicīniskajā iestādē, vēršoties pēc palīdzības, nevis jau pēc palīdzības saņemšanas.

Akcentējam, ka EVAK nav līdzvērtīga ceļojuma apdrošināšanas polisei – tajā nav iekļauta nedz bagāžas, nedz lidojuma apdrošināšana, tikai un vienīgi neatliekamās un nepieciešamās medicīnas pakalpojumi. Kartes segumā nav iekļauti:

  • transportēšana un repatriācija;
  • medicīniskais tūrisms;
  • pacienta iemaksas
  • ilgtermiņa medicīniskā palīdzība ārzemēs.

Lai bilde būtu skaidrāka, piedāvājam divus piemērus, kas apraksta, kad ir un nav izmantojama EVAK polise.

Pēkšņa ārkārtas situācija – izmanto EVAK!

Iedomājies, ka esi ārzemēs – atpūtā, biznesa braucienā, apmaiņas programmā u.tml. Tu esi vesels, bet pēkšņi rodas veselības problēmas, kas nepāriet pēc pāris dienām. Dodies uz tuvāko valsts medicīnas iestādi, poliklīniku vai slimnīcu, uzrādi EVAK karti un saņem ārsta palīdzību nevis pēc izcenojumiem ārzemniekiem, bet valsts iedzīvotājiem. Tāpat rīkojies, ja pēkšņi sākas hroniskās kaites saasinājums vai notiek negadījums.

Ilgtermiņa dzīve ārzemēs – noformē vietējo veselības apdrošināšanu

Ja Tu uzturies ārzemēs ilgstoši, strādā, studē vai esi iestājies laulībā ar ārzemnieku/-ci, Tev jāreģistrējas par attiecīgās valsts rezidentu un jāizmanto valsts vai privātā veselības apdrošināšana. EVAK nebūs derīga profilaktiskajām vizītēm un plānotām medicīniskajām manipulācijām. EVAK karti nevar izmantot arī tad, ja ārzemēs izturies īslaicīgi, bet brauciena mērķis ir medicīniskais tūrisms – operācija, zobārstniecība un citi pakalpojumi. Šajā gadījumā izdevumi jāsedz patstāvīgi.

Ja Tu kvalificējies EVAK kartei, saņem to Nacionālā veselības dienesta birojā vai pa pastu. Kartes noformēšana aizņem tikai pāris minūtes, tā ir bezmaksas un derīga trīs gadus.

Instrukcija, kā pieteikt apdrošināšanas atlīdzību

Veselības apdrošināšanas atlīdzība ir saņemama divos veidos. Pirmajā gadījumā polises īpašniekam nav nekas jāmaksā patstāvīgi medicīniskajā iestādē, otrajā pacients vispirms sedz izdevumus no savas kabatas un pēc tam saņem atlīdzību no apdrošinātāja. Pastāstīsim vairāk par abiem variantiem!

Norēķinies ar polisi un ietaupi laiku

Ikvienai apdrošināšanas sabiedrībai ir līgumiestāžu saraksts, kur par medicīniskajiem pakalpojumiem var norēķināties ar polisi, nevis ar naudu. Apdrošināšanas polise ir iekārtota gluži kā bankas vai nebankas norēķinu karte, tā satur datus par pieejamajiem pakalpojumiem, seguma limitiem un limitu atliekumiem. Līdz ar to, polises īpašniekam nav patstāvīgi jārēķina, cik daudz viņš vēl var iztērēt – to acumirklī parāda maksājumu termināls kasē.

octa cenu salīdzināšana

Līgumiestādes ir medicīniskie centri, poliklīnikas, slimnīcas, ar kuriem apdrošināšanas sabiedrība ir noslēgusi sadarbības līgumu. Ja polises īpašnieks izmanto līgumiestāžu pakalpojumu, atlīdzība nav jāpiesaka. Lūk, kā viss notiek:

  • izvēlies piemērotāko līgumiestādi, kas piedāvā Tav aktuālos pakalpojumus;
  • ja nepieciešams, pieraksties vizītei;
  • dodies uz līgumiestādi un iesniedz kases darbiniekam savu apdrošināšanas polisi;
  • vajadzīgais pakalpojums tiks apmaksāts ar polisi pilnībā vai daļēji, atkarībā no apdrošināšanas nosacījumiem un limitu atliekumiem;
  • kases darbinieks izsniegs Tev čeku, ko varēsi izmantot, lai iegūtu atpakaļ daļu no iedzīvotāju ienākuma nodokļa (ja daļēji pakalpojumu esi apmaksājis no saviem līdzekļiem).

Atsevišķos gadījumos apdrošināšanas sabiedrības līgumiestādes nevar nodrošināt iespēju norēķināties par medicīniskajiem pakalpojumiem ar polisi. Šajā gadījumā polises īpašniekiem jārīkojas tāpat, kā personām, kuras saņem medicīnisko palīdzību nelīgumiestādēs.

Apmaksā ārstēšanu patstāvīgi un piesaki atlīdzību

Līgumiestādes nav vienīgā vieta, kur ir spēkā privātās veselības apdrošināšanas polises. Ikvienas polises noteikumos ir pieminēts, vai un kādus pakalpojumus var saņemt arī nelīgumiestādēs. Parasti atšķirības vai nu ir minimālas, vai to nav nemaz.

Kāpēc izvēlēties nelīgumiestādi? Jo tā var būt tuvāka, tur var strādāt ārsts, ko Tev ieteica kā labu speciālistu, vai ar kuru Tev ir labs kontakts. Iemesli var būt visdažādākie, un arī nelīgumiestādēs Tu vari izmantot savu veselības apdrošināšanas polisi. Vienīgā atšķirība – šajā gadījumā pakalpojumi vispirms jāapmaksā no saviem līdzekļiem, un pēc tam jāpiesaka atlīdzība. Lūk, kā tas notiek:

  • saņem medicīniskos pakalpojumus, apmaksā tos patstāvīgi un saņem čeku un, ja nepieciešams, papildu dokumentus, kas apliecina pakalpojumu (stingrās uzskaites kvīti, recepšu oriģināli vai kopijas, ambulatorās/stacionārās kartes izrakstu);
  • piesaki atlīdzību klātienē, apdrošinātāja birojā, vai tiešsaistē, apdrošinātāja mājaslapā vai mobilajā aplikācijā;
  • piesakot atlīdzību internetā, čeki un citi medicīniskie dokumenti jāieskenē vai jānofotografē (pārliecinies, ko pieņem Tava apdrošināšanas sabiedrība – skenējumus vai fotogrāfijas);
  • saņem līgumā noteikto atlīdzību savā bankas kontā līgumā noteiktajā termiņā.

Svarīgi zināt – lai pieteiktu veselības apdrošināšanas atlīdzību, čekos un citos dokumentos obligāti jābūt:

  • pakalpojuma sniedzēja rekvizītiem: nosaukumam, adresei un reģistrācijas numuram;
  • saņēmēja personas datiem: gan vārdam un uzvārdam, gan personas kodam;
  • pakalpojuma nosaukumam vai nosaukumiem un cenai.

Ja visu informāciju nevar izvietot uz čeka, atlīdzības pieteikumam jāpievieno citi dokumenti. Piemēram, lai saņemtu atlīdzību par zobārstniecību, polises īpašniekam obligāti jāpievieno ārsta izraksts, kur ir pieminēts ārstētā zoba numurs un visas veiktās manipulācijas.

Šaubu gadījumā iesakām konsultēties par atlīdzības pieteikšanas procesu un nepieciešamo dokumentāciju pirms pakalpojuma saņemšanas. Tāpat atgādinām, ka atlīdzība nav jāpiesaka, ja ārzemēs esi izmantojis ES veselības apdrošināšanas karti, jo medicīniskos pakalpojumus jau būsi saņēmis par tādām pašām cenām kā attiecīgās valsts rezidenti.

Scroll Up