Kā biznesa idejas kļūst par veiksmes stāstiem?
Daudzi cilvēki vēlas izmēģināt savus spēkus uzņēmējdarbībā, taču ne visi uzdrošinās spert pat pirmo soli. Un tas nav brīnums – uzņēmējdarbībai ir savi riski, turklāt veiksmīgas un konkurētspējīgas biznesa idejas nebūt nerodas no zila gaisa.
Biznesa idejas jāizstrādā, jāuzlabo un jāizvērtē labu laiku pirms uzņēmuma reģistrēšanas. Vai vēlies uzzināt, kā izdarīt to gudri, ātri un efektīvi? Tad iepazīsties ar mūsu jaunāko bloga rakstu un liec aiz auss svarīgu informāciju!
Ideja VS biznesa ideja: kopīgais un atšķirīgais
Vai zināji, ka no pirmās domas par iespējamu biznesu līdz pilnvērtīgai biznesa idejai ejams samērā tāls ceļš? Pirmā doma, kas iešaujas prātā, var būt aizraujoša, taču to vēl nevar saukt par ideju. Interesantas biznesa idejas ir ilgu pārdomu, uzlabojumu un slīpējumu rezultāts.
Lūk, viena no iespējamām shēmām, kā izvērtēt un pilnveidot biznesa ideju:
- izpēti pieprasījumu pēc produkta vai pakalpojuma. Analizē savu, savu draugu un ģimenes locekļu pieredzi, pievēršot uzmanību arī respondentu iespējām – piemēram, kāda cilvēku grupa nepasūta vēlamo preci no ārvalstīm, bet labprāt pirks to Latvijā. Šī varētu būt Tava uzņēmuma mērķauditorija;
- padomā, kāds tirdzniecības modelis ir Tev piemērotākais. Dibināt SIA ne vienmēr ir acīmredzama izvēle, daži uzņēmumi, īpaši tie, kas nodarbojas ar suvenīru, mākslas darbu, mājas kosmētikas un našķu vai saldumu ražošanu izvēlas sākumā reģistrēties par mikrouzņēmumiem;
- padomā, kā padarīt savu produktu īpašu. Gandrīz visās nozarēs valda liela konkurence, tāpēc tirgū jau būs ne viens un ne divi, bet desmitiem līdzīgu piedāvājumu. Kā padarīt sevi atpazīstamu? Piemēram, iedomājies, ka gribi atvērt mazpilsētā apavu veikalu. Kādus tieši apavus piedāvāsi, no kādiem zīmoliem, par kādu cenu? Varbūt tieši šajā vietā popularitāti iegūs kvalitatīvi apavi senioriem, ar ortopēdiskām zolēm un stabilu kājas satvērumu, ko ražo kaimiņvalstīs? Vinnē tikai individuāli iekrāsotas biznesa idejas, tāpēc velti laiku tam, lai pielāgotu savu piedāvājumu esošajam pieprasījumam!
Attīstot biznesa idejas, jāpatur prātā, ka aptvert visu pasauli ar savu produktu vai pakalpojumu nebūs iespējams.
Uzņēmumam jābūt:
- konkrētam ražojumam: precēm un/vai pakalpojumiem;
- konkrētai mērķauditorijai: jaunieši vai gados vecāki cilvēki, studenti, jaunie vecāki, bērni, aktīvās atpūtas entuziasti, sportisti u.tml.;
- vīzijai par savu mērķi: ko uzņēmējs vēlas panākt, izņemot peļņu?
No otras puses, biznesa idejas nevajadzētu pārāk sašaurināt. Fokusējot ražošanu vai pakalpojuma izstrādi uz vienu specifisku nozari, var saskarties ar lielākiem riskiem. Ja nozarē iestājas krīze, pirmie to izjūt jauni uzņēmumi, kam vēl nav uzkrātu rezervju.
Meklē biznesa iedvesmu savā apkārtnē!
Varbūt domā, ka mūsdienās veiksmīgas ir tikai trakas biznesa idejas? Patiešām, nestandarta pakalpojumiem ir sava auditorija, un šādiem uzņēmumiem ir labas peļņas izredzes, taču neķeries klāt trakulībām, ja neesi pārliecināts, ka tas ir Tavs īstais darbības veids. Gan klienti, gan investori jūt uzņēmēja iekšējo degsmi un mīlestību vai vienaldzību pret produktu.
Trakas biznesa idejas ir labas, bet reizēm tieši ikdienišķas lietas noķer veiksmi aiz astes.
Vai zini, kā britu prinča sievas, Keitas Midltones, vecāki kļuva par miljonāriem?
Viņi sāka sūtīt bērnu ballīšu aprīkojumu pa pastu. Nekādas supermodernas ražošanas, jaunāko IT-tehnoloģiju un dārga aprīkojuma – vienkārši pasta sūtījumi, kas ir vajadzīgi cilvēkiem.
Arī Tev apkārt noteikti ir pietiekami daudz potenciāli veiksmīgu biznesa iespēju – palūkojies uz ierasto vidi un padomā, kā to var padarīt komfortablāku!
Lūk, mūsu ieteikumi:
- padomā, kādas preces vai pakalpojumi pietrūkst Tev, Taviem radiniekiem un draugiem;
- izpēti, vai kādai pircēju grupai ir pieprasījums pēc produkta, ko grūti saņemt Latvijā;
- atrodi kādu ārzemēs pieejamu preci vai pakalpojumu, kas Latvijā vēl nav pazīstams, bet noteikti būs noderīgs arī vietējiem iedzīvotājiem.
Tāpat vēlamies atgādināt, ka veiksmīga uzņēmējdarbība notiek ne tikai galvaspilsētā. Biznesa idejas laukos nebūt ne obligāti ir saistītas ar lauksaimniecību.
Patiesībā, mūsdienās iespējams iegūt finanšu atbalstu uzņēmējdarbībai lauku reģionos, jo šī reģionu pilnvērtīga attīstība ir ES prioritāte.
Un tagad parunāsim par ne tik interesantām, bet ļoti svarīgām lietām. Raksta turpinājumā uzzināsi, kas jāizdara, lai pārdomātas biznesa idejas pārtaptu par stabilu, peļņu nesošu uzņēmumu!
No biznesa idejas līdz uzņēmuma reģistrācijai
Veiksmīgs bizness nav iedomājams bez lieliskas idejas, taču atceries, ka uzņēmējdarbība sastāv ne tikai no novatoriskiem risinājumiem, bet arī no ikdienas darba ar dokumentiem, atskaišu sagatavošanas un deklarāciju iesniegšanas. Lai gan tas neizskatās tikpat aizraujoši, ka biznesa ideju rosīga apspriešana vai produktu ražošana, tomēr arī šis darbs ir jāveic kvalitatīvi.
Lai spertu pirmos un nākamos soļus uzņēmējdarbībā, Tev būs:
- jāreģistrē savs bizness Uzņēmumu reģistrā. Sabiedrībām ar ierobežotu atbildību un mikrouzņēmumiem ir atšķirīga reģistrācijas kārtība. Pilnu informāciju par to, kādi dokumenti ir nepieciešami, un kādas ir reģistrācijas izmaksas, meklē Uzņēmumu reģistra mājaslapā;
- jāiegūst visās nepieciešamās licences un atļaujas. Atkarībā no izvēlētā uzņēmējdarbības veidā, Tev var būt vajadzīgas licences un atļaujas, piemēram, atļauja alkohola tirdzniecībai vai licence finanšu darījumiem;
- jānoskaidro, kāda ir nodokļu nomaksas kārtība. Ikvienam uzņēmējam ir vitāli svarīga savlaicīga nodokļu nomaksa, taču patstāvīgi izurbties cauri nodokļu likumiem ir grūti. Izmanto speciālistu palīdzību – VID, bankas un valsts institūcijas nodrošina saprotamu informatīvo atbalstu;
- jāatrod investori. Ja vien Tev dzīvē nav ārkārtīgi paveicies, visdrīzāk, jaunu biznesu uzsāksi bez ievērojamiem iekrājumiem. Tas nozīmē, ka būs jāmeklē finansējums vai līdzfinansējums. Latvijā jauniem uzņēmējiem ir pietiekami lielas iespējas piesaistīt investīcijas – izvēlies biznesa inkubatorus, privātos biznesa eņģeļus vai Eiropas Savienības struktūrfondu atbalstu;
- jāatrod darbinieki. Salīdzinājumā ar darbu ar dokumentiem, tas ir interesants un arī radošs posms, taču tāpat tas ir viens no nopietnākajiem. Apdomā rūpīgi, cik daudz un kādi darbinieki Tev ir vajadzīgi, lai kopīgiem spēkiem pārvarētu pirmos uzņēmējdarbības izaicinājumus.
Vai esam jau Tevi nobaidījuši ar lielu darbu apjomu? Neuztraucies, patiesībā uzņēmuma reģistrācija un visu vajadzīgo formalitāšu nokārtošana ir samērā viegli procesi.
Pats galvenais, ievēro jaunā uzņēmēja zelta noteikumus:
- velti laiku tam, lai iepazītos ar informāciju. Lasi likumus, skaties paskaidrojošos video, meklē labus rakstus blogos un medijos;
- nebaidies jautāt. Vienmēr ir labāk precizēt pat sīkas detaļas, nevis pēc tam labot kļūdas, kas radušas neziņas dēļ;
- veido savu komandu. Neviens uzņēmējs nevar būt vienlaicīgi biznesa vadītājs, visu nodaļu menedžeris, mārketinga speciālists, grāmatvedis un jurists. Laba, saliedēta komanda jau ir, ja ne puse, tad vismaz ceturtdaļa no biznesa veiksmes.
Kā redzi, biznesa idejas attīstība ir tikai daļa no kopējā darbu apjoma, kas jāpaveic topošam uzņēmējam. Taču šajā ceļā vienu posmu nevar nodalīt no cita – par biznesa ideju nevar tikai runāt, tai jāmeklē investori, tā jāpārvērš par uzņēmumu.